söndag 21 februari 2010

Pelargonen är ingen tantblomma!



Som barn tyckte jag att pelargonen var en riktigt ful blomma som fanns i alla gamla tanters fönster och dessutom luktade fruktansvärt om man råkade röra den. Sedan vi skaffade hus för ett drygt år sedan har jag snabbt ändrat uppfattning. För inte kan jag väl kalla mig tant vid 26 års ålder?
Tvättstugan är nu full av hyllor med extrabelysning i hopp om att jag, med den lilla kunskap jag har, ska lyckas övervintra några av alla de pelargoner jag "råkade" köpa med mig hem under sommarmånaderna. En del har det gått sämre för. Som den stackars Mårbackapelargonen jag trodde jag skulle kunna lyckas rädda på höstkanten.
Men en, eller rättare sagt två, mår riktigt bra! Jag satt i solstolen på altanen och njöt av den rikliga blomningen många timmar från den dag jag tog hem dem till den dag jag kände att det var dags att klippa ner och ta in dem. De ser fortfarande riktigt starka och fina ut under den knappa växtbelysningen. Håller tummarna för lika kraftig blomning detta år. De är ju så vackra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar