fredag 17 september 2010

Orkidé-tips

Jag har aldrig lyckats få nån av mina tiotal pelargoner att blomma om. Utom den stackars försummade kraken på jobbet, förstås. Typiskt att den enda orkidén jag inte har tagit hand om enligt konstens alla regler började att blomma...
Så jag testade med samma metod här hemma: tough love! Under sommaren har de fått stå ute, helt oskyddade för väder och vind. De ska tydligen trivas bra med temperaturskiftningarna mellan dag och natt. En del har åkt i backen på grund av blåst, andra är sönderbrända på grund av att de fick stå i vandrade skugga. Jag vet: skäms på mig som inte visste att de inte tål minsta solstråle!  De få gångerna de har fått vatten är i princip när det har regnat. Jag har nästan helt glömt bort dem i tre månader. Häromdagen tog jag in dem och konstaterade att min teknik fungerat otroligt bra. Solbrända och kantstötta blad men fyllda av nya stänglar!

  
Så kom ihåg: Ut i skuggan med orkidéerna när sommaren kommer, vattna i bland och njut av kommande blommor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar